حقوق

 

۰۲۶/۰-

 

مسئولیت خانوادگی

 

۰۹۶/۰-

 

 

 

توزیع عادلانه

 

۲۷۲/۰

 

انسجام

 

۱۵۲/۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی متغیرهای مستقل فوق با متغیر وابسته (تعهد سازمانی)
دو متغیر مربوط به ساختار سازمانی (تکراری بودن و توزیع عادلانه) همبستگی بسیار قوی با تعهد سازمانی دارند. منتهی تکراری بودن با تعهد سازمانی رابطه عکس دارد ولی توزیع عادلانه رابطه مثبت دارد. بدین معنا که هر چه درجه تکراری بودن شغل بیشتر می‌شود، تعهد سازمانی در سطوح پایین تر قرار می‌گیرد. (معین فر، ۱۳۸۱)
۵-۵- تطبیق و ترکیب یافته‌های پیشین سایر محققان با نتایج این تحقیق:
همان طور که ملاحظه می‌شود، در اکثر تحقیقات مشابه‌پیشین، نتایج بیانگر وجود رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی می‌باشند. مثلاً یافته‌ها در زمینه ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی نشان دهنده همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان وجود دارد و نیز بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش یزد رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. البته در بررسی‌ رابطه کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان مشخص شد که بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان همبستگی منفی و معناداری دیده شد.
به این ترتیب نتیجه این تحقیق بر خلاف تحقیقات پیشین که در این مجموعه جمع‌ آوری‌شده، همبستگی معناداری را بین متغیرهای آزمون نشان نداده است.
۵-۶- پیشنهادهایی بر اساس تجربیات شخصی محقق:

 

 

    • با توجه به اولویت‌بندی مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری پیشنهاد می‌گردد مسئولین کارخانه‌ها کاشی استان یزد بر اساس نتایج حاصله ‌‌‍، نسبت به ارتقاء و توجه مترتب به مؤلفه‌ها اقدام نمایند و برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی را بر اساس این اولویت‌ها انجام دهند، به‌طوری که پایین بودن مؤلفه‌هایی چون انسجام اجتماعی[۱۴] و وابستگی اجتماعی[۱۵] که به‌عنوان تهدید است را مورد مداقه و بررسی قرار داده و با برنامه ریزی در جهت افزایش آن‌ها بر کیفیت زندگی کاری کارکنان اثرگذاری مثبت اعمال نمایند. به‌عنوان مثال در راستای افزایش یکپارچگی و انسجام اجتماعی، مسئولین ذیربط می‌توانند با روش‌های ذیل نسبت به افزایش مشارکت فکری و عملی شاغلین در وضع مقررات اقدام نمایند: ۱- تعیین نماینده کارکنان که در کمیته‌های بیمارستانی عضو گردد. (این کمیته‌ها در فرایند تصمیم گیری و اجرای مقررات در این مراکز فعالیت می‌نمایند.) ۲- اجرای مدیریت مشارکتی و اخذ نظر کارمندان شاغل در تصمیم سازی ها. (اجرای صحیح طرح‌هایی نظیر نظام پیشنهاد‌ها نیز در این شاخه قرار می‌گیرد.) برای افزایش مؤلفه وابستگی اجتماعی باید کارکنان احساس کنند کارشان برای اجتماع سودمند است و برای رسیدن به این مقصود توصیه می‌شود مسئولین به ویژه در بخش‌های روابط عمومی، نسبت به ارائه بازخورد عملکرد و نتیجه و خروجی سیستم‌های کاری به کارمندان اقدام نمایند (این مهم می‌تواند طی اجرای سخنرانی‌ها، جلسات، و همایش‌ها با تشریح و تبلیغ اهمیت عملکرد واحدهای اداری در کارخانه‌ها کاشی صورت گیرد تا مؤلفه وابستگی اجتماعی در ایشان افزایش یابد.

دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

۵-۷- پیشنهاد برای سایر محققان:

 

 

  • سایر محققان می‌توانند با تغییر و جابجایی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق را تکرار نمایند. بدین صورت که کیفیت زندگی کاری را به‌عنوان متغیر وابسته و تعهد سازمانی را به‌عنوان متغیر مستقل در نظر بگیرند.

 

 

 

  • با سنجش متغیرهایی چون بهره وری، عملکرد و … استفاده از آن‌ها بع عنوان متغیر وابسته تحقیق مشابه ای را در این مراکز انجام دهند.

 

 

 

  • با توجه به این‌که غالب پاسخ‌دهندگان را زنان تشکیل داده‌اند. لذا اگر نحوه توزیع پرسشنامه‌ها تغییر کند درنتیجه آزمون مؤثر خواهد بود. البته همان گونه که می دانید در محیط‌های کاری و مراکز درصد خانم‌های شاغل بیشتر است و با توجه به روحیات حساس خانم‌ها تلقی آن‌ها از کیفیت زندگی کاری متفاوت است و احتمالاً انتظارات آن‌ها نسبت به جوامعی که مردها درصد بالاتری دارند تفاوت دارد لذا پیشنهاد می‌گردد این تحقیق با همین موضوع و در دو مرحله یکی مخصوص کارکنان خانم و دیگری ویژه کارکنان آقا انجام گردد و سپس نتایج با هم مقایسه گردد.

 

 

۵-۸- محدودیت‌ها تحقیق:

 

 

  • این تحقیق محدود به کارخانه‌ها کاشی استان یزد و می‌تواند در سایر مراکز و سازمان‌ها به انجام برسد.

 

 

 

  • در این پژوهش فقط از مدل می یر و آلن برای تعهد سازمانی و مدل والتون برای کیفیت زندگی کاری استفاده‌شده در صورتی که می‌تواند با سایر مدل‌ها نیز اجرا گردد.

 

 

 

  • محدودیت دیگر, به کارگیری پرسشنامه است که می‌توان از سایر ابزارها از قبیل مصاحبه و … نیز بهره برد.

 

 

فهرست منابع و مأخذ:
فهرست منابع فارسی:

 

 

  • اعتباریان اکبر، خلیلی مسعود، رابطه کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با جامعه پذیری سازمانی (کارکنان کارخانه‌ها کاشی استان اصفهان)،  دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی بهار و تابستان ۱۳۸۷; شماره ۱۰٫

 

 

 

  • پرداختچی محمد حسن، کیفیت زندگی کاری ضرورت بالندگی کارکنان درسازمان، انتشارات به آوران، تهران (۱۳۸۸)

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...