از آنجاییکه دامنه امتیازات گویه‌های مشارکت سیاسی از ۲۳ تا ۱۱۵ بوده است میانگین دامنه مزبور ۶۹ است. لذا میانگین مشارکت سیاسی نمونه مورد مطالعه با ۶۹ بعنوان میانگین نظری میزان مشارکت سیاسی، مقایسه شده است اگر چه میانگین مشاکت سیاسی در نمونه های بررسی شده به میانگین نظری (۶۹) نزدیک است. ولی به دلیل بزرگ بودن حجم نمونه تفاوت اندک بین میانگین نمونه و میانگین نظری بویژه در نمونه های مورد مطالعه معنی دار شده است.
همانطور که قبلاً هم گفته شد این تحقیق دارای ۱۳ فرضیه بود که مدعی رابطه بین متغیرهای مختلف با میزان مشارکت سیاسی در بین دانشجویان می‌باشند. به منظور بررسی صحت و سقم این فرضیات از آزمونهای آماری مختلفی استفاده شده که در این قسمت، به آن‌ها پرداخته می‌شود.
۴-۳-۲ مشارکت سیاسی و دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشجویان دانشگاه اصفهان
آزمون فرضیه شماره (۱): بین میانگین میزان مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشجویان دانشگاه اصفهان تفاوت وجود دارد.
فرضیه اول مدعی تفاوت دانشجویان دانشگاه اصفهان و نجف آباد به لحاظ میزان مشارکت سیاسی است. برای بررسی این فرضیه از آزمون تی[۸۴] استفاده شده است
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول شماره (۴-۴۳) آزمون تی برای مقایسه میانگین مشارکت سیاسی دانشجویان
دانشگاه اصفهان و دانشگاه نجف آباد

 

متغیر گروه ها تعداد میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معنی‌داری دوسویه
دانشگاه اصفهان ۳۷۵ ۰۲۱۷/۷۵ ۵۰۸/۱۶ ۸۰۴/۴ ۷۵۱ ۰۰۰/۰
نجف آباد ۳۷۸ ۶۴۸/۶۸ ۷۳۸/۱۹

خروجی این آزمون نشان می‌دهد که میانگین میزان مشارکت سیاسی در نمونه مورد بررسی در دانشجویان دانشگاه اصفهان برابر (۰۲۱۷/۷۵) و در بین دانشجویان دانشگاه نجف آباد برابر (۶۴۸/۶۸) شده است. تی محاسبه شده برای جدول مزبور برابر (۸۰۴/۴) شده است که از مقدار تی جدول با در نظر گرفتن پنج درصد خطا بیشتر است (۰۰۰/۰sig=) لذا می‌توان فرضیه وجود تفاوت بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشجویان دانشگاه نجف آباد به لحاظ میزان مشارکت سیاسی را پذیرفت و این فرضیه تأیید می‌شود.
۴-۳-۳ جنس و مشارکت سیاسی
آزمون فرضیه شماره (۲): بین میانگین میزان مشارکت سیاسی دانشجویان مرد و زن تفاوت وجود دارد.
فرضیه دوم مدعی تفاوت بین مردان و زنان دانشجو به لحاظ میزان مشارکت سیاسی است. برای بررسی این فرضیه از آزمون تی استفاده شده است
جدول شماره (۴-۴۴) آزمون تی برای مقایسه میانگین مشارکت سیاسی دانشجویان مرد و زن

 

متغیر گروه ها
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...